A klíma fontossága a traktorban
A traktorok és a teherautók olyan munkagépek, amik a nyári szezonban sem állnak le. Nem véletlen, hogy a megfelelően működő légkondicionáló rendszer szó szerint elengedhetetlennek számít. Itt már nemcsak az utastéren belüli kényelemről beszélünk, hanem a vezető biztonságáról és a munka hatékonyságáról is.
Gyakori hibának számít, hogy a munkát a légkondi használata nélkül akarjuk elvégezni, mivel azt hisszük, hogy ezzel spórolni tudunk az üzemanyag-fogyasztáson. Kár lenne azonban azt feltételezni, hogy a vezető kényelme túlságosan befolyásolja a jármű teljesítményét, mivel a munkakör elvégzéséhez jó körülményekre van szükség.
Minél melegebb van odakint, annál melegebb lesz az utastér is, ami egyet jelent a folyamatos izzadással, rosszulléttel, szédüléssel és akár a hőgutával is, ezért nem csak lakásba való a klíma a yetiklima.hu portál szerint.
A túl magas hőmérséklet megnehezíti a munka perceit, a vezetés nehezebbé válik, az ember elálmosodik. A rossz közérzet pedig olyan kellemetlenségeket okoz, mint a pontatlan munkavégzés és a hibázás, ami hosszú távon sokkal többe kerül.
Hiába szeretnénk gyorsan letudni a munkát, a nagy melegben nemcsak rossz kedvünk lesz, hanem az egészségünket is veszélyeztetjük. Ilyenkor az eredmény az lesz, hogy le kell állítanunk a traktort, hogy kiszálljunk belőle egy kis friss levegőért, mert a nap felfűtötte a kabint. Pedig a légkondicionáló azért van, hogy használjuk.
Megfelelő hőmérséklet az utastérben
A belső kényelem együtt mozog a fogyasztással, ahol az a célunk, hogy megtaláljuk a tökéletes egyensúlyt. A szakértők azt javasolják, hogy a 22 fokos levegő a legbiztonságosabb, ami se nem túl meleg, se nem túl hideg, ugyanakkor a traktor teljesítményét sem befolyásolja.
Ha például a kinti időjárás 35 fok felett van, mi pedig 20 fok alá tesszük a fülke hőmérsékletét, akkor sokkal jobban megéreznénk a hatását a fogyasztásban. Ehelyett próbáljuk meg megtalálni az egyensúlyt, ami maximum 10 fok különbség szokott lenni a benti és kinti értékek között.
Tény, hogy a traktor légkondicionáló rendszere valamennyire befolyásolja a motor teljesítményét és megnövelheti az üzemanyag-fogyasztást, ez azonban inkább a jármű minőségétől függ.
Elmondhatjuk, hogy egy megfelelően kialakított és modern traktorban a klíma alig éri el az 5%-os növekedést. Ha azonban régi géppel dolgozunk, akkor ez a szám 20% is lehet, amit sokkal hamarabb észre fogunk venni.
Hogyan csökkentsük a traktor fogyasztását?
Nyáron mindig arra kell készülnünk, hogy valamennyivel megnövekednek a számok. Ha nem akarunk túl sokat költeni a légkondira, akkor kerüljük el a legmelegebb napszakokat. Sokkal jobban járunk, ha korán kelünk és kihasználjuk a hajnali hűvös levegőt, vagy éppen a késő délutáni órákat.
A legfontosabb, hogy a déli forróság ideje alatt ne tartózkodjunk odakint. Az is segíteni szokott, ha nem hagyjuk a traktort a napon, mivel így a belső tér nem tud annyira felmelegedni, és nem kell extra teljesítményt szánni az első hűtésre. Emellett soha ne kapcsolgassuk ki-be a klímát, hagyjuk, hogy fenntartsa a beállított hőmérsékletet.
Kép forrása: Gepkozvetito.hu
Hirdetés (X)