Itthon is termeszthető növények, amelyek nagy tömegeket láthatnak el élelemmel

krumpli

Létezik néhány olyan élelmiszer alapanyagként szolgáló növény, amelyek a magyar kertekben is gond nélkül megteremnek, ráadásul bizonyos tulajdonságaik miatt nagy tömegeket képesek ellátni élelemmel. Lehet ennek oka a bőséges termés, a magas szénhidrát – és tápanyagtartalom vagy egyéb olyan tényező, amely segít gazdagabbá tenni az élelmiszertermelést. Ebben a bejegyzésben megmutatunk ezekből néhányat!

Zöldségek

Számos olyan zöldségféle létezik, amelyek termesztése egyszerű, nagyon táplálók, magas a vitamin-és ásványi anyag tartalmuk, ráadásul változatos és laktató ételek készíthetők belőlük.

Gyökérzöldségek

A gazdagon termő zöldségek közé sorolandók a különböző gyökérzöldségek, amelyeknek magas a vitamintartalma, betakarításuk után pedig sokáig elállnak. Emellett pedig a konyhában változatosan felhasználhatók és a zöld részüknek sem kell a szemetesben landolnia.

Hüvelyesek

Helyet kell kapnia itt a bab bizonyos fajtáinak is, ugyanis nagyon magas élelmirost- és fehérje tartalommal rendelkeznek, ráadásul jellemzően a kevésbé jó minőségű talajban is gazdagon teremnek. Emellett pedig nagyon laktatóak.

Gumósok

Az olyan magas szénhidrát tartalommal rendelkező gumósok, mint például a burgonya, az édesburgonya számos fajtája vagy a lótuszgyökér mind könnyen termelhetők, sokáig tárolhatók, ráadásul segítségükkel igen változatos ételek készíthetők.

Vagyis szintén helyet kellett kapniuk e felsorolásban, hiszen például már néhány vetőkrumpli elültetése is gazdag szüretet ígér. A batátának pedig még a levelei is felhasználhatók, a belőle készült ételek ugyanis kifejezetten egészségesek.

Leveles zöldségek és paradicsom

Az olyan leveles finomságoknak is helyet kell kapniuk a felsorolásban, mint például a saláta vagy a spenót, amelyek kiemelkedően táplálóak és nagyon egészségesek. Emellett pedig nem maradhat ki a sorból a paradicsom számos fajtája sem, amelyeket magas C-vitamin- és rosttartalma miatt érdemes kiemelni.

Gabonafélék

A növényi táplálkozásunk egyik kulcsa a gabonafélék fogyasztása, amely tömegesen terem és igen táplálóak. Az ilyen jellegű élelmiszeres összes energiabevitelünk közel felét fedezik, így a szervezetnek mindenképpen szüksége van rá. Lehet ez búza, kukorica, köles, hajdina vagy a rizs különböző fajtái.

Bár termesztésükhöz sok helyre van szükség és betakarításuk időigényes munka, később megfelelő körülmények között sokáig tárolhatók és széleskörűen felhasználhatók. Hiszen péktermékként, köretként vagy egyéb módon is visszaköszönhetnek később az asztalról.

Emellett pedig számos jótékony hatása is ismert ezeknek az élelmiszer alapanyagoknak, vagyis amellett, hogy laktatóak és kiadósak, még a szervezetünk is élvezheti pozitív hatásaikat.

Kaktuszok

A kaktuszok bár hazánkban egyelőre ritka jelenségnek számítanak, szintén az olyan élelmiszerek közé sorolandók, amelyek képesek számos ember szükségleteit kielégíteni. Ezeknek a vitaminokban, rostokban és aminosavakban gazdag növényeknek ugyanis a leve, levele, szára, olaja és gyümölcse is ehető.

Vagyis szinte az egész növény felhasználható valamilyen módon. Ráadásul mivel rengeteg vizet tárol a belsejében, a legnagyobb szárazság idején is megél a megfelelő évszakban.

A fenti növények jellemzően alacsony gondozási igényűek, azaz akkor is gazdagon és bőségesen teremnek, ha nincs sok ideje foglalkozni velük.

Vagyis ha ezeket az élelmiszer alapanyagokat vagy azok valamelyikét termeli a kertjében vagy akár komolyabb keretek között, biztos lehet abban, hogy egész évben gazdag alapanyag készlet áll majd rendelkezésére ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű étellel lássa el a családot vagy akár nagyobb tömegeket.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)