Támogatott tartalom

Szeleptípusok kézikönyve – Tisztázzuk, milyen bringás szelepek léteznek!

A szelep maga nem cserélhető, mivel a kerékpár belsők 99,9%-ban belevulkanizált szeleppel rendelkeznek. Ezért kell belső gumit jól választani, ily módon a szeleptípus passzol majd a felnihez. Persze ennél egy kicsit bonyolultabb a képlet, ezért bátorkodtunk megismertetni téged a különféle szeleptípusokkal. Tarts velünk és tudj meg többet a témáról!

A hagyományos szelepről

Azt már tehát hamar tisztáztuk, hogy önmagában csak úgy szelepet nem vásárolhat senki. Hogyan is tehetnénk? A Bikepro.hu kerékpár webshop belső gumi kínálatában azonban gumik, tömlők széles választéka vár ránk. Előtte azonban érdemes egy kis kitérőt tenni a szeleptípusok világába.

A hagyományos, vagy nemzetközi nevén a Dunlop szelep a legrégebbi és legismertebb változat. A felnifurat 8 mm-es, jár hozzá egy kis kontra anya – köszönhetően a menetes kialakításnak -, amellyel a felnifuratban fixáljuk. Ez a legrosszabb szelep, s az új bicajokon már nem láthatjuk.

A Dunlop szelep előnyei és hátrányai

Ezen szelep egyetlen előnye, hogy egy mechanikailag egyszerű kivitelezésről beszélünk, nincs benne olyan mozgó rész, ami elromolhatna, plusz szeleptűs pumpával is pumpálhatjuk.

Hátránya ennél már jóval több van, ugyanis képtelenség nagy légnyomásra felfújni. Ahogy nő a nyomás a belsőben, egyre jobban szorul rá a gumi a szeleptűre. Emiatt a pumpálás nehézkes és lassú.

Ráadásul a szeleptűn lévő gumicső állandóan zárja a szelepet, csak akkor van nyitva, ha éppen belepumpáljuk a levegőt. Nyomásmérésről ne is álmodjunk! Ezt a szelepet még a retró kerékpár felújításához sem ajánljuk.

Az autó szelep jellegzetességeiről

Az autó szelep is 8 mm-es furatba megy bele, a szelepszár pedig gumírozott. A belső részében mindig van egy kitekerhető rugós szeleptű. Hátránya, hogy nem könnyű szeleptípus. Keskeny vagy könnyű felnik esetében probléma lehet, hogy ez a darab 8 mm-es furatot igényel.

Szerencsére több előnyt társíthatunk hozzá. Bárhol felfújható a gumi, ha éppen nincs nálunk pumpa. Nem törik ki a felniből, nem hajol el, ami bírja a kiképzést. A szeleptű cserélhető, plusz műszakilag is igazán jó termék. Pontosan mérhető és beállítható a nyomás, ez a leggyorsabban felfújható darab.

A szingó szelep bemutatása

A szingó, vagy más néven Presta szelep 6 mm-es furathoz illeszkedik, a szelepszár végig menetes, ám akadnak menet nélküli verziók is. Ez utóbbi azonban csöröghet a furatban. A vékony szeleptű elhajolhat, ha erőteljesen nyomjuk rá a pumpafejet és visszahajlításkor letörhet.

A Presta szelep pozitív hozadéka, hogy kitekerhetjük a szeleptűt és feltölthetjük azokat defektgátlóval. Egy a legkönnyebb szeleptípus, s a kontraanyás változatok zörgésmentesen rögzíthetők. A légnyomás mérhető a pumpálás alatt.

Ahány szeleptípus, annyiféle előny és hátrány különböztethető meg, de legalább már te is tisztában vagy ezekkel.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom

Comments are closed.